ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
در وهله اول باید توجه داشته باشیم که یک فلز معمولا بار مثبت و منفی برابری دارد یعنی از نظر الکتریکی خنثی است. اگر یک منبع تعذیه یا باتری را به صفحات فلزی خازن وصل کنیم، جریان الکتریکی ایجاد می شود یا الکترون های صفحه متصل به سر مثبت باتری شروع به حرکت به سمت صفحه متصل به قطب منفی باتری می کنند. با این وجود به علت وجود دی الکتریک بین صفحات، الکترون ها نمی توانند از خازن عبور کنند و در صفحه های فلزی جمع می شوند.
بعد از این که تعداد مشخصی از الکترون ها روی صفحه فلزی جمع شدند، باتری دیگر انرژی کافی را برای وارد کردن الکترون های جدید به صفحه را نخواهد داشت. در این حالت، خازن به طور کامل شارژ شده است. صفحه اول دارای بار منفی و صفحه دوم دارای بار مثبت و برابر با صفحه اول شده است که باعث تشکیل یک میدان الکتریکی با نیروی جاذبه بین آن ها شده و شارژ خازن را حفظ می کند.
خازن چیست و چه کاربردی دارد؟
خازن دستگاهی است که قابلیت ذخیره بار الکتریکی را در صفحاتش دارد. ساده ترین شکل خازن از قرار دادن یک ماده عایق به نام دی الکتریک بین دو صفحه رسانای فلزی ساخته می شود. در زیر خلاصه ای از نکات مهم خازن را مشاهده می کنید: